المشروع والمشاركون – The Project and Participating People

المشروع والمشاركون

من نحن

بفضل الفرص التي أتاحها التمويل التحويلي المقدم من وزارة الخارجية الألمانية، تمكنا من إتاحة الأنشطة التي تمت في إطار مبادرة تشبيك المواطنة الأوروبية (NECE) لكافة المشاركين من شمال أفريقيا. عقد المؤتمر السنوي لتشبيك المواطنة الأوروبية في قرطبة عام 2012، ووضع الإطار لمناقشة التطورات الأخيرة في شمال أفريقيا في وقت مناسب بعد اندلاع الانتفاضات، ونتيجة لظهور الحاجة إلى إعادة التفكير في شئون أوروبا عقب الأزمة المالية والاقتصادية. وتضمنت الموضوعات تحديات المشاركة، ودور التربية المدنية، ومعالجة المشكلات التي تواجه المشاركين من كلا جانبي البحر الأبيض المتوسط.

(link to blog)

حضر اللقاء الذي نظمه معهد جوته في القاهرة 60 متحدثًا ومشاركًا من مصر والمغرب وتونس. وكانت المجموعة قد سبق لها زيارة المنظمات الألمانية العاملة في مجال التربية المدنية في إطار التحضير لمؤتمر تشبيك المواطنة الأوروبية في قرطبة. وخلال المؤتمر، تم تكوين مجموعة بؤرية تحت اسم “التبادل بين أوروبا وشمال أفريقيا” بهدف دعم تأسيس منصة مستدامة وطويلة الأجل للتبادل، ونقل المعرفة، والتعاون بين أعضاء شبكة المواطنة الأوروبية من كلا جانبي المتوسط[1].

منذ عام 2012، حضر لقاءات “تشبيك المواطنة الأوروبية” عدد متزايد من المشاركين من جنوب البحر الأبيض المتوسط. وباستلهام خبرة مؤتمر قرطبة، قام معهد جوته في مصر بتنظيم أول مؤتمر من نوعه حول التربية المدنية في مصر (CEC) في مكتبة الإسكندرية في ديسمبر 2013، وذلك بالتعاون مع تحرير لاونج في القاهرة، ومؤسسة هانز زايدل في مصر، وبدعم من الهيئة الفيدرالية الألمانية للتربية المدنية(BPB) . وساهم أعضاء المجموعة البؤرية بنشاط في عملية الإعداد وشاركوا كمتحدثين وكمناقشين.

ومن أجل تحقيق الاستدامة، كرست المجموعة جهدها وطاقتها لإنشاء منصة على الإنترنت تضم ملفات الدول، وتركز على التربية المدنية في البلدان المعنية على جانبي البحر الأبيض المتوسط. وبناءً على تلك الخلفية، يتم مراجعة وتمديد نشر مؤلف مبادرة تشبيك المواطنة الأوروبية بعنوان “تشكيل المواطنين في أوروبا.” وبالإضافة إلى ذلك، قام المعهد الدنماركي المصري للحوار (DEDI) بإطلاق مشروع لإعداد مخطط تفصيلي عن التربية المدنية في مصر. المجموعة البؤرية أثناء عملها في عام 2013 (© Maartje Strijbis)

وعلى هامش مؤتمر التربية المدنية الذي عُقد في الإسكندرية في 2013، تم عقد الاجتماع الذي بدأ مشروع نشر مؤلَّف ثنائي اللغة حول التربية المدنية كأحد الأنشطة الأساسية للمجموعة البؤرية. وتم عقد اجتماع آخر لتلك المجموعة على هامش مؤتمر مبادرة تشبيك المواطنة الأوروبية في فيينا في 2014، ركز حول مواصلة بلورة فكرة المشروع. وخلال الفترة التي فصلت بين الاجتماعات، تم اختيار المؤلفين، وكتابة المبادئ التوجيهية، وإرسال الدعوة لتقديم المقترحات. وانعقد اجتماع فريق المحررين في تونس في مايو 2015، وأسفر عن مراجعة وتحرير ونشر المقالات المقدمة، بما في ذلك مشروع الموقع الإلكتروني. ويجري العمل على المنصة الإلكترونية التي من المخطط أن تتوسع في ملفات الدول وفي عدد الموضوعات التي تتم معالجتها.

فريق المحررين

  • معز علي، اتحاد التونسيين المستقلين من أجل الحرية (UTIL).
  • شيرين علي، باحثة مستقلة.
  • شهدان آرام، المعهد الدنماركي المصري للحوار (DEDI).
  • منة عطا الله رضا محمد محمود، اتحاد شباب مصر/ سفراء الحوار.
  • عبد الغني بخاش، جمعية الشباب للثقافة والتنمية.
  • جابرييلا بيكر، معهد جوته بالقاهرة.
  • نيلي كوربل، مؤسسة لازورد للقيادة المدنية.
  • يمنى الختام، باحثة مستقلة.
  • رنا جابر، اتحاد شباب مصر/ سفراء للحوار.
  • بترا جرونه، الهيئة الفيدرالية للتربية المدنية.
  • الحسيني محمود، “حياتي” منظمة غير حكومية.
  • ساشا شاير، الهيئة الفيدرالية للتربية المدنية.
  • لويزا سلافكوفا، منصة صوفيا – مد الجسور بين أوروبا والشرق الأوسط.

About

Thanks to the opportunities offered by the transformation funds of the German Foreign Ministry the activities in the framework of NECE (Networking European Citizenship) were made accessible for participants from North Africa. The 2012 annual NECE Conference in Cordoba provided the framework to discuss in a timely manner the recent developments in North Africa after the uprisings and the need to reinvent Europe after the financial and economic crisis. The topics were the challenges of participation and what role to citizenship education, addressing the problems with participants from both sides of the Mediterranean (see online documantation here). 

60 speakers and participants from Egypt, Morocco and Tunisia attended the convening, with a delegation of Egyptian participants, organised by the Goethe Institute Cairo. The group had previously visited German organisations working in the field of citizenship education in the run-up to NECE Cordoba. within the conference a NECE Focus Group called “Exchange between Europe and North Africa” was founded to support the establishment of a sustainable and long-term platform for exchange, transfer of knowledge and co-operation between members of the NECE network from both sides of Mare nostrum[1]

Since 2012 the NECE convenings are attended by an increasing number of participants from the southern Mediterranean. Inspired by the Cordoba Conference, the Goethe Institute in Cairo, together with Tahrir Lounge Cairo and with the Hans-Seidel Foundation office in Egypt, supported by the German Federal Agency for Civic Education (bpb) organised the first of its kind Civic Education Conference in Egypt (CEC) at the Bibliotheca Alexandrina in December 2013 . Members of the Focus group actively contributed to the set-up and took part as speakers and discussants. 

For the sake of sustainability, the focus group devoted work and energy to the creation of an online platform that is in the process of publishing country profiles, dedicated to citizenship education in the respective countries across the Mediterranean. Against that background a revision and extension of the NECE publication “The Making of Citizens in Europe” is in the making. In addition, a project dedicated to an extensive mapping of citizenship education in Egypt has been launched by the Danish Egyptian Dialogue Institute (DEDI). 

Parallel workshop session at ProDemosFocus Group at work in 2013. (© Maartje Strijbis)

As a side-event to the CEC convening in Alexandria in 2013, a meeting was held that initiated a joint bi-lingual publication project on citizenship education as a core activity of the focus group. The 2014 meeting of the group that took place on the margins of the NECE Vienna conference was dedicated to further elaborating the project idea. The time in between meetings has been dedicated to selecting authors, drafting guidelines and sending out call for proposals. The meeting of the editorial team took place in Tunis in May 2015 and resulted in revision, editing and publishing of the submitted articles, including the web-project. Being a work in progress, the platform is going to grow both in terms of country profiles and in thematic areas addressed. 

The Editorial Team